Een date is een date

Leuk plan dat van die tien afspraakjes, honderd dates in een jaar maar er komt natuurlijk niets van terecht. Rouwig ben ik er niet om. Het was weer even leuk voor zolang als het duurde en leerzaam. Mijn conclusie blijft dat daten het niet is, echt niet! Maar ja, hoe vind je een Man, een leuke Man?

“Je bent heel anders dan ik me had voorgesteld”, zegt hij. Te vaak heb ik meegemaakt hoe “anders” wordt gebruikt als eufemisme voor een afwijzing. De moed zinkt me in mijn hooggehakte pumps. Niet opnieuw! Ik heb nog niets gezegd of gedaan.

Ik stond alleen maar op hem te wachten naast de ingang van de kiosk op het Centraal Station. Ik heb nog niets anders gedaan. Hij weet nog niets anders van mij dan dat wat hij ziet en gezien heeft in die paar leuke korte berichtjes die we hebben uitgewisseld.

We chatten per e-mail. Een paar regels verzenden en weten dat zijn reactie binnen secondes in een vers mailtje op mijn scherm zou staan. Me verheugen op die reactie want dit was een man die mij moeiteloos pareerde, en ik was op dreef: grappig, intelligent, luchtig en sexy.

Het was verfrissend zo met een Man, een onbekende Man te communiceren. We waren aan elkaar gewaagd. “Ik ken je niet, maar ik mag je nu al…”, schreef hij toen het zover was een datum, tijdstip en locatie te prikken. Na enig mailen besluiten we elkaar te ontmoeten op het CS.

Daar zie ik je aankomen: kleiner dan ik zou wensen, met verkeerd haar en een totaal gebrek aan charisma. Met een openingszin die net zo goed de mijne had kunnen zijn. Waarvan ik weet dat die niet betekent dat er voor jou veel te ontdekken zal zijn aan mij, bij mij, met mij.

Desondanks ga ik samen met hem in het vreselijk rommelige Centraal Station op zoek naar een rustig plekje om koffie te drinken. Ik besef immers dat mijn beleving van het woord “anders” in ernstige mate is gekleurd – of moet ik zeggen verkleurd - door zijn voorgangers.

Toch, tussen die voorgangers zaten er bij, het was zeldzaam dat geef ik toe, maar ze zaten ertussen die al mijn voor- en waardeoordelen aan flarden schoten. Dus, ondanks mijn lichte teleurstelling in zijn openingszin, weiger ik te geloven dat hij met “je bent heel anders” bedoelt dat ik tegenval.

We hebben een leuk gesprek, zonder vonken in de waanzinnig mooie, inspirerende omgeving van de Eersteklas Pub op perron 2b. De opengewerkte houten lambriseringen, de oude gaspijpen langs het plafond die zo sierlijk boven een gietijzeren bloem bijeen komen, comfortabele zwart lederen fauteuils onder het hoge venster, ze doen meer met mij dan deze man.

Zonder internet hadden wij geen koffie gedronken, zou hij later zeggen. Zo is het. Zonder internet had ik deze locatie nooit ontdekt. Zo heeft ieder nadeel zijn voordeel. Ik besluit mij minder te richten op die zo vurig gewenste bestendige relatie in ongelijkheid en mij meer op te stellen als deze man.

Mijn dates zullen voortaan luchtig en vrijblijvend zijn. Een date is immers een date en niet meer dan dat. Gek hoe ik altijd dacht dat een date was als een echte ontmoeting tussen mensen met reële kansen op een vervolg omdat je oprecht geïnteresseerd bent in die ander. Niet dus. Vanaf nu is een date dus een date.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten